Online marketing er en bred vifte af tiltag, som handler om at fange kunderne, når de starter deres søgning på de forskellige online platforme. Tiltag der er nødvendige, for at du bliver synlig på nettet. Hvad hjælper en flot hjemmeside, hvis ingen kan finde vejen til den. Online markedsføring handler bl.a. om sociale medier, nyhedsbreve, søgemaskineoptimering, Google analytics og Adwords. Det er en vedvarende proces, der konstant ændrer forudsætninger, derfor en proces du skal blive ved løbende.

Søgemaskineoptimering (SEO) handler om, at komme på side 1 på Google. Dvs. at optimere din website til søgemaskiner. SEO er som markedsføringsdisciplin, med til at øge en virksomheds synlighed og dermed konkurrenceevnen i søgemaskinerne. Google har til formål, at levere relevant information til brugerne. For at brugerne får en god oplevelse på Google, er det vigtigt, at de præsenteres for søgeresultater, der matcher deres forespørgsler. Side 1 på google viser derfor de sider og resultater, som søgemaskinerne vurdere, er de mest relevante for søgningen. Hvis forbrugerne ikke kan finde din hjemmeside, har den jo ingen værdi.

Google analytics er et program, der giver indsigt i en virksomheds online aktivitet. Dvs. et værktøj, som du bruger, når du skal undersøge og optimere dine online aktiviteter. Den gør dig klogere på trafikken på din hjemmeside og kan potentielt forbedre dit salg. Altså hvordan dine besøgende konverteres til kunder. Det kan bruges til at overvåge og dokumentere dit websites udvikling over en længere eller korte periode.

Google adwords er Googles annoncerings program. Programmet giver dig mulighed for at vise annoncer til potentielle kunder. Adwords anvendes som markedsføringsværktøj, der kan bruges til at skaffe nye kunder og få din virksomhed til at vokse. I adwords kan du købe annonceringsplads af Google. Adwords er det man kalder et PPC produkt, som står for pay per click. Det betyder at du kun betaler penge, når besøgende klikker på dine annoncer. Adwords er et af de mest effektive annonceringsmedier, da du med adwords rammer den efterspørgende målgruppe, dvs de kunder der allerede har taget stilling til, hvad de mangler og derfor søger efter det på google. I adwords kan du løbende tilpasse dine kampagner og foretage ændringer, så de hele tiden rammer potentielle købere bedst muligt. Handler ikke om hvad det koster men hvad det giver retur.